Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak se v klidu přestěhovat…

8. 8. 2017

Konečně přišel ten okamžik, kdy je váš nový byt nebo dům připravený na to, až se do něj nastěhujete? Strašlivě se těšíte, ale zároveň vás stěhování děsí, protože přišel čas, kdy je třeba vecpat svůj život do krabic, pytlů a tašek. A s tím je obvykle spojený chaos a stres. Jenže ono to tak být vůbec nemusí. Dobře, úplně se tomu asi vyhnout nedá, ale když má stěhování jasně daný harmonogram a systém, jde všechno mnohem snáz. Máme pro vás několik užitečných rad, jak toho docílit.
Především začněte tím, že si do kalendáře červeně napíšete datum, do něhož musíte starý byt opustit – takzvaný den „D“. A pak postupujte v kalendáři pozpátku.

„D“ mínus 4 týdny: krabice a doprava
Začněte shromažďovat krabice. Hodí se i ty od elektroniky, ale pozor na jejich velikost – když do nich nacpete celou knihovnu, hrozí, že by je odnesl jedině Zdeněk Srstka ve svých nejlepších létech. Vy ani váš kamarád to nejspíš nedáte.
Kupte si smršťovací a bublinkovou fólii, velké a pevné pytle na odpadky, širokou lepicí pásku, permanentní (toto je klíčové slovo!) fixy a barevné lepící štítky – cca 4 různé barvy (použití vysvětlíme vzápětí).
Jednotlivým pokojům přiřaďte barvy dle štítků. Při balení vždy zabalenou krabici nebo pytel označte příslušným barevným štítkem a popište, co je uvnitř. V novém bytě si pak opět barevně označíte pokoje. Ano, již se to rýsuje… Krabice s příslušnou barvou nastěhujete do pokoje se stejnou barvou. Tím se vyvarujete situace, aby vaše trenky nebo podprsenky skončily v kuchyni a hrnce v ložnici.
Pokud se stěhujete vlastními silami, začněte shánět dodávku či nákladní auto a ochotné kamarády. Jestli sázíte na stěhovací firmu, udělejte si „výzkum“ a zadejte poptávku – ceny i služby se mohou lišit, takže se neváhejte ptát.

„D“ mínus 3 týdny: žádná nostalgie
Ideální čas začít balit. Začněte tím, co nejméně potřebujete – v zimě letní oblečení, v létě zimní. Knihy, CD, porcelánová zvířátka, obrazy, fotky, záložní peřiny, povlečení a ručníky, obsah vašeho dobře zásobeného baru… I když jednu záložní láhev tvrdého si nechte stranou.
Heslo týdne: „bez nostalgie“. I v případě, že se stěhujete do většího, vyhněte se iluzi, že pro všechno se najde místo. Stěhování je jedinečná příležitost, jak se zbavit nepotřebných věcí (neplatí pro vašeho jednookého medvídka). V případě, že máte děti, odložte je během této fáze někam pryč (babička, kamarádi, tábor, lyžák). Pokud totiž zůstanou doma, můžou proces mírně řečeno zkomplikovat: co zabalíte, potomek s neskonalou radostí neuvěřitelně rychle zase rozbalí.
Potvrďte objednávku stěhovací firmě, upřesněte datum a čas, dohodněte velikost potřebného auta (ideální je, když se stěhováci přijdou podívat a sami řeknou, co a jak). Dohodněte, kdy mají auto přistavit.

 „D“ mínus 2 týdny: použijte pytlíky
Ještě jste nezačali? Měli byste, jde do tuhého. Balte elektroniku (kabely při odpojení pečlivě popište, případně si propojení domácího kina či hi-fi soupravy vyfoťte – návody k použití se totiž při stěhování zrádně ztrácejí). Rozložte knihovny a všechny skříně a pečlivě je zabalte do smršťovací fólie, která je ochrání. Jednotlivé díly popište, spojovací materiál dávejte do pytlíku, který pak dobře přilepte k jednomu ze zabalených dílů.
Balte i oblečení aktuální sezóny a boty. Dámy, během dalších dvou týdnů vážně nebudete potřebovat třicatero lodiček a tucet kabelek. Pánové, a co vaše počítačové hry? Nesměle můžete začít balit i koupelnu – určitě nepotřebujete všechny krémy, sprchové gely a šampony.

„D“ mínus jeden týden: vyjezte lednici
Pokud jste nezačali, máte problém – balte všechno, co vám přijde pod ruku. Ti organizovanější, kteří postupují podle plánu, začínají v této době balit kuchyň (dva hrnky, rychlovarná konvice a dva talíře k životu stačí!). Balte další nábytek, přičemž ne všechen je nutno rozmontovat, některé kusy se lépe stěhují složené. Nechte si jen dvě židle a postel – ty zabalíte až v den stěhování. Sbalte všechnu kosmetiku. Odpojte pračku, myčku, vyjezte lednici, zásoby odvezte k rodičům.
Je-li to možné, začněte převážet vybrané lehčí „kusy“ do nového bytu, protože v tom starém už není přes krabice k hnutí.

Den „D“ minus jeden den: nepropadejte panice
Psa, kočku a děti odvezte k rodičům. Přidejte i fíkus a kaktusy. Stejně tak šperky a cennosti či super křehké věci – při stěhování nebudete mít čas věnovat jim potřebnou péči. Balte vše, na co narazíte po vašich bludných cestách bytem. A nepropadejte panice, ono to nějak dopadne…
Potvrďte si se stěhovací firmou, že přijede v dohodnutý čas. Pokud jste něco nestihli sbalit, dohodněte si s nimi pomoc – téměř nic pro ně není nemožné. Obtelefonujte kamarády, kteří přislíbili výpomoc, zopakujte jim, v kolik mají přijít.
Nařiďte si dva až tři budíky! A jděte brzy spát.

stehovani.jpgDen „D“: začněte velkými kusy
Pokud jste vůbec šli spát, gratulujeme! Nasnídejte se, není nic horšího než hladový, žíznivý a nervózní organizátor. Vyčkejte na kamarády a stěhováky.
V mezičase peřiny, v nichž jste strávili noc, sbalte do ranečku z prostěradla. Stejně tak tam naházejte vše, co jste ještě našli pod postelí – v případě, že je to spodní prádlo, které nepatří vašemu partnerovi, doporučujeme nestěhovat (jak jsme si již řekli výše, žádná nostalgie!).
Rozložte postel a matrace zabalte do smršťovací fólie, aby se při stěhování neponičily.
Po příjezdu pomocníků začněte stěhovat. Doporučujeme začít velkými kusy; jednak jste ještě plní síly, později by to šlo hůř, jednak si tím uvolníte přístupové cesty. Až dojde na menší kusy, vzpomeňte si na hru tetris – kdo ji hrál, má teď náskok.
V případě, že jste se odevzdali do rukou stěhovací firmy, jděte z cesty. Maximálně odpovídejte na dotazy, které vám klade „šéf“. Když jim nerozumíte, neváhejte se zeptat, jak to myslel. Nikdo vám nebude vyčítat, že jste v transu.
Poslední krabice, pytel, či taška? Výborně! Máte naši úctu a obdiv. Teď už jen vybalit, což je o něco méně stresující, a před vámi je spousta úžasných dní ve vašem novém domově!

Zdroj: https://magazin.sousede.cz/